2012.07.02. 16:49
"Emelt szintű” demokrácia ( + hozzászólások a Facebookon )
Definíció: A demokrácia olyan társadalmi létforma, amelyikben a szabadságjogok történelmileg meghatározott kompakt és konzisztens rendszere érvényesül. (Alfred Tarski.)
Az elmúlt évek négy problémára hívta fel a figyelmet:
- Nem jó, ha egy ország alkotmánya bármely politikai erő játékszerévé silányul
- Nem jó, ha a demokrácia lényegét alkotó hatalmi ágak függetlensége csak látszattá foszlik valamely politikai erő befolyása miatt
- Nem jó, ha gyakorlatilag pártok monopóliumává válik a népakarat kialakítása, kinyilvánítása és képviselete, vagyis hogy a pártok kivételezettek a többi civil szervezetekkel szemben
- Nem jó, ha a demokratikus berendezkedés mechanizmusa lehetővé teszi önmaga felszámolását
Ezekre figyelve, nem időrendben, a szükségesek tartott lépések összefoglalása a következik, és ez a jegyzet, ehhez a nagy ívű, sok ember munkáját és gondolatait igénylő témához szeretne néhány egyszerű, naiv és laikus ötletet felvázolni, hátha segít kiprovokálni egy értelmes, valódi eredményekhez vezető vitát.
1. Egy új, minősített konszenzuson alapuló, népszavazással megerősített alkotmány elfogadása.
- Minősített konszenzus: képviselők kétharmada és a frakciók többsége.
- Megerősítő népszavazás: leadott érvényes szavazatok elfogadó kétharmada.
Az elfogadott alkotmány módosítása csak az előbbi feltételekkel lehet.
A megerősítő népszavazás nélkül a törvényhozás kiegészítéseket tehet az alkotmányhoz, de csak olyat, amely kiegészítés nem ütközik az alaptörvénybe foglaltakkal. Ennek ellenőrzése az alkotmánybíróság feladata.
Az alkotmány első fejezetébe be kell emelni az Európai Unió Alapjogi Kartájának szövegét, az Európai Szociális Karta szövegét. Mivel ebben vannak mindazon jogok, szabadságok és elvek, amelyeket az alkotmány további fejezetei és minden más egyéb törvény szolgál, hogy megvalósulhassanak, érvényesülhessenek és kiteljesedhessenek.
Meg kell találni azt az alkotmányba foglalható mechanizmust, amely lehetetlenné teszi a demokrácia és a jogállam felszámolását „demokratikus úton”. (weimari alkotmány hibája)
(Hatályos Alkotmány, Fidesz-KDNP Alaptörvény)
2. Egy új választási rendszer kialakítása a pártok kivételezettségének megszüntetése mellett.
A demokrácia két alapelve:
- a népszuverenitás elve (minden hatalom a népé és minden hatalom forrása a nép),
- a hatalommegosztás elve (egymástól független törvényhozási, kormányzási és igazságszolgáltatási hatalom).
A hatalom megosztott átruházása egy meghatározott időre (választási ciklusra) választásokon keresztül valósul meg. A választások lebonyolításának az arányos rendszer és formula a legjobb és legegyszerűbb mód a törvényhozási (az országgyűlési és európai parlamenti) képviselők megválasztásának lebonyolítására.
A hatalmi ágak függetlenségének a valószínűségét úgy lehet növelni, hogy a törvényhozási és a kormányzati választásokat időben és módszerben el kell különíteni, valamint az igazságszolgáltatás legmagasabb szintjén az alkotmánybírókat különleges jelölési móddal kell kiválasztani!
- Először az országgyűlési és európai képviselő választások kerülnének elbonyolításra, a fentebb említett arányos képviseletet biztosító listákra történő szavazással az arányos formula figyelembe vételével, külön listán az magyar országgyűlési és az Európa parlamenti képviseletre.
- Listát állíthat minden olyan szervezet, amely legalább az egy mandátumra elméletbe jutó szavazatok tíz százalékának megfelelő érvényes ajánló szelvényt összegyűjt.
- A helyi önkormányzati választások során választókörzetenként, egyéni jelöltekre lehet szavazni.
- Jelöltként indulhat az személy, aki legalább az egy mandátumra elméletbe jutó szavazatok tíz százalékának megfelelő érvényes ajánló szelvényt összegyűjt.
- Az országos kormányzati választás esetén kormányfőre jelöltekre történik a szavazás úgy, hogy megismerhetikkormányfőjelöltet, a kormány tagjait, a gazdasági, adó- és pénzpolitikájukat, sőt a költségvetési törvényjavaslatot.
- Kormányfőjelöltként indulhat az, akit egy vagy több listát állítani tudó szervezet támogat, függetlenül attól, hogy a listaállító szervezet vagy szervezetek szereztek e mandátumot a törvényhozásban, vagy sem.
- A kormányprogramnak – amit benyújtanak az országgyűlés elé - olyan részletesnek kell lenni, hogy az törvényességi szempontból az Országgyűlés által megvizsgálható legyen.
- A kormányprogramnak tartalmaznia kell azokat a törvényjavaslatokat és törvénymódosításokat, amit a leendő kormány meghozandónak ítél az általa vállalt feladatok elvégzéséhez.
- Az Országgyűlés csak akkor utasíthatja el a kormányprogramot – és így zárhatja ki az országos törvényhozási választásból a jelölteket – ha a programba foglaltak bármely részét az Alkotmányba ütközőnek ítél. Ilyen esetben a jelöltek az Alkotmánybírósághoz fordulhatnának jogorvoslatért.
- A kormányprogramban szerepeltetett törvényjavaslatokat és törvénymódosításokat az Országgyűlés bizottságai megvizsgálják, áttekintik, hogy mely más törvényt érint, amit módosítani szükséges. A Törvény Előkészítő Bizottság összesíti a bizottságok véleményét és megszövegezi a törvényjavaslatot, amit benyújt az Országgyűlés elé.
- A megválasztott Kormány általában rendeletek útján, a hatályos törvények és az Alkotmány keretei között kormányozna.
- Ezek a rendeletek kormányzati ciklus idejére hatályosak, de az Országgyűlés törvényerőre emelheti, ha úgy ítéli meg, hogy a továbbiakban is hatályba akarja tartani.
- Amennyiben az Országgyűlés, vagy országgyűlési bizottság, esetleg képviselők egy csoportja valamelyik kormányrendeletet Alkotmányba ütközőnek ítél, akkor az Alkotmánybírósághoz fordulhatnak norma kontrollért.
- A megválasztott Kormány kérheti egy törvény meghozatalát vagy módosítását, ha egy általa váratlannak ítélt helyzet áll elő, amely megoldásához szükség van rá.
- Ha a Kormány az elfogadott törvényt nem találja a programjában javasoltakkal egyezőnek, vagy olyan törvényt fogad el az Országgyűlés, amely ellehetetleníti kormányprogram végrehajtását, akkor az Alkotmánybírósághoz fordulhat a módosításra köteleztető vagy a megsemmisítési határozatért. Végső esetben benyújthatja lemondását és az új kormányzati választás befejezéséig, mint ügyvivő kormány tevékenykedik
- Az Alkotmánybíróság tagjainak a megválasztásaa következő különleges módon történhet:
- az Országgyűlés, az Alkotmánybíróság és a Kormány megnevez két-két, a hatályos törvényeknek megfelelő személyt alkotmánybírónak.
- A következő lépésben ismét megneveznek két-két személyt, de úgy hogy az egyik jelölt a másik két hatalmi ág által megnevezettek közül kell kikerülnie.
- Ekkor két eset lehetséges. Vagy valamelyik több jelölést kap, mint a többi, vagy hárman egyforma szavazatot kaptak. Egyenlő szavazat esetén az Alkotmánybíróság választhatja meg a három közül a leendő alkotmánybírót.
Hivatkozások:
1. Alfred Tarski: A demokrácia lényege. http://tarski.8x.hu/a-demokracia-lenyege
2. Európai Unió Alapjogi Kartája
http://eur-lex.europa.eu/hu/treaties/dat/32007X1214/htm/C2007303HU.01000101.htm
3. Európai Szociális Karta http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900100.TV
4. weimari alkotmány http://hu.wikipedia.org/wiki/Weimari_alkotm%C3%A1ny
5. Hatályos Alkotmány http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=94900020.TV
6. Fidesz Alaptörvény http://www.fn.hu/files/026270187.pdf
7. Választási módok http://hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1laszt%C3%A1si_rendszer
Hozzászólások:



Szilágyi Gábor Egy librális jogállamban vannak fékjei a többségnek, de ezek is csak annyit érnek, amennyire a többség önként elfogadja. A kétharmados törvényeket is meg lehet kerülni rendeletekkel.










Szolid Szilárd Köszönöm a linket! Okvetlenül tanulmányozni fogom!


Szilágyi Gábor Te meg abból indulsz ki, hogy a szavazók ismerik a pártokat :))

a/ sérül az elv, hogy a képviselőket a szavazók választják, hogy a szavazókon múlik a mandátum. A szavazók csupán a pártra szavazhatnak, de hogy a szavazatukat elnyert párt mely személyeket juttat a parlamentbe, abba már nincs beleszó...Bővebben



Szolid Szilárd Lásd elöbbi bejegyzésem!!!





Szolid Szilárd " az sem megengedhető, hogy egy választást nyert párt ne tudjon kormányt állítani, csak azért mert saját képviselői esetleg titkosan minden jelöltet leszavaznak."
"A hatalmi ágak függetlenségének a valószínűségét úgy lehet növelni, hogy a törvényhozási és a kormányzati választásokat időben és módszerben el kell különíteni, valamint az igazságszolgáltatás legmagasabb szintjén az alkotmánybírókat különleges jelölési móddal kell kiválasztani!"
Erről elég részletesen irtam a jegyzetemben.

A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Lesz kompenzáció a választási rendszerben 2011.09.08. 16:32:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.